Saturday, August 1, 2009

TUKAR EMAS KEPADA KRISTAL

bling-bling!bling-bling!merelit -merelap,berkilau-kilau... meh le pakat tukar emas anda dengan kristal.
berkilau berterusan tanpa perlu penjagaan rapi dan yang paling penting peragut mesti bertukar fikiran jika nampak kristal anda.
yalah, dia pun ada akal cuma cetek dan singkat aja dari kita....dia pun tahu kristal ni tiada nilai untuk dijual semula!
bercakap pasal cetek akal ni kekadang rasa malu plak tengok makcik-makcik,nenek-nenek yang kena ragut tu..kesian tu ada cuma salah siapa kalau kucing makan ikan yang terdedah! udah namanya kucing memang mencari peluang aja la kerjanya...faham ke apa yang saya nak sampaikan ni? jadi kepada yang faham maksud saya cubalah tukar cara anda berfikir.. rentikanlah pakai emas pada tubuh badan anda yang berharga lebih tinggi dari emas itu sendiri.
Bayangkan wajah anda yang cantik tu di toreh oleh pisau kerana nak meragut rantai emas anda ataupun kalau tak ditoreh, luka kerana diragut...mak oi sakitnya..pernah cuba rentap sendiri rantai dari leher anda...cubalah
Takpun ditetaknya lengan anda yang berbelit dengan emas...Ha kan dah kudung !

Satu hal lagi yang buat saya pelik ialah kenapa dalam kita selalu nampak kedai emas yang dimiliki oleh bangsa cina ni,pembelinya mesti bangsa melayu aja..bangsa cina ni cerdik...Dia tak pakai pun barang kemas! Kalau ada pun cuma seurat dua aja... Itu pun besar bulu mata aja... Tapi yang kaya KONONNYA bangsa cina... Siapa yang kaya sebenarnya ni ..Setiap kali saya pergi shopping kasut di Central square orang melayu aja yang sibuk membayar.. Kaya sebenarnya kita ni. Kalaulah duit kita semua dikumpulkan mesti hirup kuah aja la bangsa lain ...


Lepas ni siapa yang nak beli kristal boleh order dari saya.. barang emas anda pergi jual lah... dapat duit sila melabur, bukan dalam skim cepat kaya tapi beli saham..Sebab anda sibuk beli emas, orang lain dah sapu habis saham syarikat di Malaysia.Sampaikan saham bernas pun dah tinggal ciput pada tangan orang Malaysia... Nasib baik ada Syed Al-Bukhary yang kaya tu sorang ,masih lagi jadi pemegang saham majoriti. Itupun bangsa kita masih nak berdengki sesama kita.. Buang lah perasaan hasad dengki tu...Pelik lah dengan kita ni kan.. kalau bangsa sendiri kaya,punyalah sakit hati...sampai siap buat fitnah lagi tapi kalau orang lain kaya, kita punya suka malah tolong lagi supaya dia lebih kaya.
Bawa berfikir sejenak ya... kalau namanya orang Islam dan dia kaya mungkin dapat orang miskin yang lain terima wang zakat dia... Kita sendiri pun bukan boleh keluar banyak sangat zakat...berapa sen aja sebulan.






Jadi kesimpulannya , kita pakat-pakat tolonglah bangsa kita sendiri ya( yang namanya orang melayu sebab selama yang kita tahu orang melayu itu mesti Islam. KALAU DIA BELUM BERWAJAH ISLAM, MUNGKIN NANTI DIA AKAN BERTUKAR SELEPAS DAPAT HIDAYAH). Supaya dia jadi kaya.. Kalau dia kaya dan banyak duit dia akan bayar zakat , kalau dia bayar zakat, dapat pada orang kita juga.LAGIPUN jarang kita tengok orang cina beli barang emas dari kedai melayu apalagi nak masuk mini market orang melayu..YE TAK?




1 comment: